W ostatni piątek stycznia odbyła się sesja Rady Miejskiej w Żychlinie. Najważniejszym punktem obrad było uchwalenie przez radnych, Budżetu Gminy na pierwszy rok, obecnej VII kadencji samorządu. W swoim wystąpieniu tuż przed glosowaniem Burmistrz Gminy Żychlin Grzegorz Ambroziak podkreślił, iż „uchwalony projekt nie będzie dokumentem zamkniętym, będzie jeszcze wielokrotnie modelowany – w ramach prac nad realizacją zadań bieżących i inwestycyjnych”. Burmistrz nakreślił również najważniejsze zadania stojące przed Gminą, oraz przedstawił założenia budżetu na 2015 rok.
Fragment wystąpienia burmistrza:
„W ciągu kilku lat współpracy pomiędzy Radą Miejską a Urzędem Gminy udało się wypracować skuteczny model współpracy. Pozwala nam to między innymi, sprawnie przebrnąć przez etap uzgodnień budżetowych.
Mamy dziś do czynienia z projektem, który za chwilę uchwalony, nie pozostanie jednak dokumentem zamkniętym. Będzie jeszcze wielokrotnie modelowany – w ramach prac nad realizacją zadań bieżących i inwestycyjnych.
Przedstawię Państwu najważniejsze wartości z tegorocznego budżetu, ale wcześniej, dokonam krótkiego wprowadzenia.
Szanowni Państwo,
Przed nami nowe realia programowania zadań inwestycyjnych, na które chcielibyśmy pozyskiwać dofinansowanie ze środków europejskich. Czeka nas istotny etap przygotowań, który powinniśmy przeprowadzić i zakończyć w tym roku kalendarzowym.
Poprzez analizy stanu bieżącego, prace zespołów roboczych, etap planistyczny i konsultacje społeczne – musimy osiągnąć efekt w postaci przygotowania nowej Strategii rozwoju Gminy i Miasta Żychlin od roku 2015, na kolejne 4, a najlepiej sześć, do ośmiu lat.
Strategia ma być tym dokumentem, zawierającym istotne zadania, z punktu widzenia rozwoju gminy. Dokument musi być akceptowany przez lokalną społeczność. Musi być realistyczny i ma nam pomóc w przygotowywaniu wniosków o przyznawanie dotacji unijnych z RPO i PROW.
Z związku z tak istotnym zakresem prac planistycznych, które przeprowadzone mają zostać w okresie od marca do sierpnia – bieżący rok chcemy poświęcić w znacznej mierze na przygotowania planistyczne towarzyszące pracom nad strategią.
W związku z tym obecny budżet inwestycyjny, zaprojektowany jest skromnie. Drugim ważącym elementem w tym zakresie, jest konieczność przeprowadzenia modernizacji obiektu urzędu gminy. Wiele osób – oczywiście na czele z szanownymi radnymi – zwracało mi uwagę, już w ubiegłej kadencji, że musimy mocno poprawić estetykę obiektu.
Pytany dlaczego nie wcześniej – odpowiadam: odsuwałem w czasie inwestycję w obiekt urzędu gminy, do momentu rozwiązania największych problemów z użytkowaniem obiektów szkolnych. Dzieci i młodzież, oświata sport to były priorytety ostatnich dwóch kadencji samorządu. Urząd jak widać mógł poczekać, aż do tego roku.
Oczywiście przygotowywaliśmy się małymi krokami do tej inwestycji. W bieżącym roku chciałbym ją zrealizować.
Wiąże się to niestety z dużymi problemami organizacyjnymi ponieważ, praktycznie muszę przenieść prace urzędu do innego obiektu.
Podstawą jest bezpieczeństwo użytkowników.
Nie chciałbym w żaden sposób dopuścić do sytuacji, że osoba postronna, mieszkaniec czy osoba przyjezdna, znajdzie się w obszarze prowadzenia robót. Tym bardziej, gdyby jakiś niedopilnowany przez chwilę malec, postanowił odbyć spacer po placu budowy.
Muszę w tym miejscu prosić wszystkich o wyrozumiałość i cierpliwość, bo z uwagi na tą inwestycję nasza praca będzie w tym roku bardzo utrudniona. Musimy zachować płynność usług administracji, co będzie dużym wyzwaniem organizacyjnym.
W zakresie tematów bieżących. Zapewniam, że dotychczasowe profesjonalne przygotowanie pozwali nam na realizację zadań, w zakresie wydatków bieżących i utrzymania ciągłości najważniejszych zadań własnych gminy.
Gmina utrzymuje poprawne wskaźniki finansowe zawarte w ustawie o finansach publicznych. Eksperci z RIO wskazują że, jest on projektowany rzetelnie i co ważne realnie. Terminowo będziemy realizować wszelkie zobowiązania finansowe i pozostaniemy wiarygodnym partnerem na lokalnym rynku finansowym.
W roku 2015 roku w zakresie inwestycyjnym, zakładamy, że wydamy kwotę ponad 1.236.000 złotych. Nie wiele, ale zwracam w tym miejscu, Państwa uwagę, że jest to istotny progres w stosunku do pierwszego roku kadencji VI, w którym wydatki inwestycyjne oscylowały w granicach 400 tysięcy złotych. Teraz jest to 3 razy więcej już na starcie roku.
Ówczesny, pierwszy rok kadencji, również traktowany był jako rok przygotowawczy, a pokłosie prac i wzrost wydatków inwestycyjnych odczuwany był w latach kolejnych.
Szanowni Państwo!
Dziękuję za dotychczasowe wsparcie, radnym kontynuującym swoją misję samorządową, całej Wysokiej Radzie VII kadencji dziękuję za wyrozumiałość okazaną w fazie uzgadniania projektu budżetu.
Oczekuję, że będziecie Państwo czynnie współpracować przy realizacji zadań samorządowych. Jesteśmy do Państwa dyspozycji, wszelkie sugestie Rady będziemy analizować.”
Rada Gminy Żychlin jednogłośne przyjęła dokument i uchwaliła budżet Gminy na 2015 rok.
Najważniejsze założenia uchwalonego budżetu to:
DOCHODY
Plan dochodów to ponad 30,4 mln złotych. Ogólna kwota dotacji na zadania bieżące gminy – ponad 5, 2 mln. zł:
· w tym na dofinansowanie zadań własnych gminy ponad 1, 4 mln. zł
· na realizacje zadań zleconych gminie ponad 3, 7 mln. zł.
Planowana kwota subwencji ogólnej ponad 6,7 mln zł.,
W tym subwencja oświatowa ponad 5,8 mln zł.
Kwota udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych ponad 6,8 mln zł.
Kwota udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych – ponad 655 tysięcy zł.
Kwota dochodów z tytułu podatku od nieruchomości wynosi 6,78 mln zł,
w podatku rolnym ponad 796 tysięcy zł, w podatku od środków transportowych ponad 220 tysięcy zł.
Dochody własne gminy zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania roku ubiegłego oraz podjętych przez Radę Miejską uchwał w sprawach stawek podatków lokalnych.
WYDATKI
Na wydatki w 2015 roku planuje się kwotę ponad 30,3 mln zł. z której kwota 29 mln zł to kwota planowanych wydatków bieżących, a kwota wspomniana wcześniej 1 miliona 236 tysięcy zł to kwota planowanych wydatków majątkowych.
Największą pozycję stanowią wydatki na oświatę – ponad 12,4 mln zł.
Tradycyjnie, kwota subwencji b.r., nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia i pochodne pracowników placówek subwencjonowanych (szkół podstawowych, gimnazjum i liceum). Dopłata do tych placówek z dochodów własnych gminy wynosi ponad 2,8 mln zł.
Znaczną część wydatków przeznacza się na pomoc społeczną.
W kwocie ponad 7,6 mln zł zabezpieczone są środki finansowe na wypłatę m.in. zasiłków i dodatków mieszkaniowych, zarówno z dotacji celowych, jak również finansowane ze środków własnych w wysokości ok. 5,8 mln zł.
Wszystkie wydatki na zadania statutowe, tj. wydatki związane z utrzymaniem Ośrodka Pomocy w 100% są pokrywane z dochodów własnych gminy.
Na zadania z zakresu administracji publicznej w 2015 roku proponuje się przeznaczyć kwotę 3,6 mln zł.
Wydatki inwestycyjne gminy zaplanowane w kwocie 1.236.707,60 zł. obejmą głównie:
– modernizację UG; budowę sieci wodociągowej (w oparciu również o środki z UE); budowę chodnika dla poprawy bezpieczeństwa mieszkańców sołectwa Dobrzelin i Grabów (w oparciu również o środki z UE).
Nadwyżka budżetu na 2015 rok wynosi 138 tysięcy zł. Wolne środki ustalono w wysokości 880 tysięcy zł. Rozchody w łącznej wysokości 1,018 mln zł. Utworzono rezerwę ogólną w wysokości 130.000 Złotych i rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe w wysokości 80.000 zł.
Gmina udzieli w bieżącym roku dotacji m.in.:
– dla Samorządowego Zakładu Budżetowego w Żychlinie w kwocie 869.114 zł.
– dla instytucji kultury 1.013.694 zł