29 stycznia br. odbyła się XVI Sesja Rady Miejskiej w Żychlinie. Kluczowym momentem bieżącej sesji było uchwalenie budżetu Gminy na 2016 r. Jak podkreślił Burmistrz Gminy Żychlin, Pan Grzegorz Ambroziak, budżet, jest kluczowym dokumentem dla wszystkich jednostek naszego samorządu i stanowi program pracy Zarządu Gminy na bieżący rok. Zwrócił również uwagę na fakt, iż obecny rok 2016, będzie specyficzny z uwagi na względy organizacyjne, związane z przygotowaną inwestycją polegającą na modernizacji budynku Urzędu Gminy, a także na skutek zmian zachodzących w sferze społeczno – gospodarczej w Polsce. Przedstawił również najważniejsze założenia budżetu na 2016 rok.
Fragment przemówienia Burmistrza:
Szanowna Pani Przewodnicząca,
Szanowni Państwo Radni,
Szanowni Mieszkańcy Gminy Żychlin
(…)Chciałbym zaznaczyć, że rok 2016 jest specyficzny z uwagi na względy organizacyjne. Związane są one z przygotowaną inwestycją polegającą na modernizacji budynku Urzędu Gminy. Przetarg jest ogłoszony a otwarcie ofert nastąpi 8 lutego.
Stanu obecnego, naszego budynku, przedstawiać Państwu nie muszę. Jest delikatnie mówiąc, zły. Szewc bez butów chodzi jak głosi stare przysłowie. Odkładaliśmy w czasie tę inwestycję, planując jej zakres, już od jakiś 3, nawet 4 lat. Jako burmistrz, gospodarz gminy, chciałbym, żeby siedziba, była naszą wizytówką, a nie powodem do wstydu, a niestety tak właśnie jest.
Jak wspomniałem odkładaliśmy w czasie modernizację, a powodem głównym tego faktu, była chęć zakończenia ważnego etapu inwestycji w oświacie i sporcie. Od początku swojej pracy przyjąłem, że te inwestycje będą wiodące i dzięki akceptacji wysokiej rady ostatnich kadencji, udało się nam zmodernizować praktycznie wszystkie obiekty szkolne, wybudować nowe boiska przy szkołach, unowocześnić stadion. Honorowo założyłem, że dopóki nie zamknę tego fragmentu planu, nie dotykam się do modernizacji magistratu. Ponadto z uwagi na fatalne warunki pracy Ośrodka Pomocy Społecznej i nie najlepsze Filii PUP, pierwsze zadania w zakresie infrastruktury administracyjnej objęły te właśnie jednostki. Efekty jak sądzę są dobre, a niezwykle istotnym w tym zakresie elementem jest możliwość przyjęcia klienta MOPS i PUPw przyzwoitych, jeśli nie bardzo dobrych standardach.
Efekt wyczekiwania jest niestety nader widoczny. Często spotykam się ze słowami krytyki za nasz obiekt.(…)
Tak, więc za Państwa aprobatą przystępujemy do jednej z najtrudniejszych organizacyjnie inwestycji. Wyprowadzamy pracę Urzędu do dwóch obiektów. W Sali, w której się znajdujemy odbywać się będzie praca 3 referatów. W budynku ogółem znajdzie swoje miejsce większość pracowników. W budynku przy Barlickiego 4 zlokalizujemy referat SO, Urząd Stanu Cywilnego.
Jest to w zasadzie jedyna wiodąca inwestycja, jednak od wyniku przetargu i wartości podpisanej umowy uzależniam zaproponowanie Państwu w okresie wiosennym zmian do budżetu w postaci rozszerzenia załącznika inwestycyjnego o zadanie drogowe. Jedno, dwa, nie wiem na dzień dzisiejszy z uwagi na brak istotnej informacji związanej z wysokością oferty. Mieliście Państwo jednak przykład ubiegłego roku, gdy z oszczędności, udało nam się wykonać modernizację dwóch istotnych dróg.
W tym miejscu proszę o cierpliwość i wyrozumiałość, ponieważ okres 6-ciu miesięcy trwania inwestycji będzie dla nas okresem wyjątkowo trudnym pod kątem organizacji pracy.
Co do samej inwestycji chciałem poinformować, że przygotowywany jest wniosek aplikacyjny do RPO w działaniu pn. Gospodarka niskoemisyjna. Poza częścią termomodernizacyjną, w zakresie inwestycji znajduje się wykonanie instalacji fotowoltaicznej, produkcja energii elektrycznej ze słońca(…).
Na skutek zmian zachodzących w sferze społeczno-gospodarczej w Polsce, ostatnio na skutek zmiany rządu i wprowadzania nowej koncepcji zarządzania krajem, wokół nas, w sferze prawa, organizacji systemu oświaty, pomocy społecznej, w sferze gospodarczej, samorządy, muszą zdawać kolejne, ważne egzaminy ze swojej elastyczności, kreatywności i dojrzałości.
Musimy poradzić sobie z zarządzaniem gminą, sprawnie wykorzystując jej skromne zasoby finansowe. Jest to dość kłopotliwe, o czym możemy przekonać się śledząc doniesienia ze spotkań gremiów samorządowych z przedstawicielami Rządu, ostatnio z samą panią Premier Beatą Szydło. Stanie przed nami obowiązek wykonania nowych zadań, mam na myśli program 500+ oraz działania w mglistej sferze zmiany, cofnięcia reformy w zakresie systemu oświaty.
Pozostaje w tym zakresie jeszcze wiele niewiadomych, postulaty gmin są jednoznaczne i wskazują, że nie tylko będą musiały finansować wprowadzane zmiany (przynajmniej na początku), ale też z uwagi na brak precyzyjnych wytycznych, wprowadzenie programów powinno być opóźnione.
Szanowni Państwo,
oba przytoczone powyżej zdarzenia, mogą w sposób nieoczekiwany doprowadzić do konieczności zwiększania wydatków bieżących gminy. Zdarzenie pierwsze w małej skali, ale za to cofnięcie reformy, może przynieść nieoczekiwane rozwiązania. Wiele zależy od woli rodziców najmłodszych dzieci, do których wraz z dyrektorami szkół, będziemy apelować o rozważenie opcji rozpoczęcia nauki dzieci w 1 klasach już w wieku lat 6-ciu.
Analiza sytuacji przyniesie pierwsze, wstępne prognozy, ale ostateczne rozwiązania będą znane dość późno. Tak, więc podchodzimy do planowania wydatków bieżących włączając dodatkową funkcję wyjątkowej czujności.
Szanowni Państwo,
Pewne zdarzenia ekonomiczne w naszym budżecie pozostają niezmienne.
Poważnie traktujemy obowiązki związane z utrzymaniem bezpiecznego poziomu zadłużenia.
Z inwestycjami poradzimy sobie tym razem przy użyciu środków zewnętrznych, kredytów oraz mam nadzieję dotacji bezzwrotnych z unii i budżetu państwa – WFOŚiGW.
Dotychczasowa praktyka, profesjonalne i realistyczne przygotowanie projektów budżetów, pozwala nam na spokojną realizację zadań. Przede wszystkim w zakresie wydatków bieżących, utrzymania ciągłości najważniejszych zadań własnych gminy.
Terminowo realizujemy wszelkie zobowiązania finansowe i pozostajemy wiarygodnym partnerem na lokalnym rynku finansowym.
Wraz z moimi współpracownikami sukcesywnie uczymy się dobrych praktyk i metod postępowania w nowych realiach gospodarczych i przystosowujemy samorząd do funkcjonowania w coraz trudniejszych realiach.(…)
Pozwólcie Państwo, że przedstawię kilka najważniejszych założeń budżetu na 2016 rok:
DOCHODY
Kwota planu dochodów na 2016 rok została ustalona na podstawie przewidywanego wykonania roku ubiegłego oraz informacji zawartych w pismach Ministerstwa Finansów, Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego i Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Skierniewicach i wynosi 32.009.783,83 zł.
Ogólna kwota dotacji na zadania bieżące gminy w 2016 roku wynosi 5.624.121 zł,
w tym na dofinansowanie zadań własnych gminy 1.490.299 zł,
na realizacje zadań zleconych do realizacji gminie 4.133.822 zł.
Planowana kwota subwencji ogólnej na 2016 rok to kwota 7.464.744 zł, w tym:
- Subwencja oświatowa to kwota 6.174.258 zł,
- Subwencja równoważąca to kwota 664.295 zł,
- Subwencja wyrównawcza to kwota 626.191 zł.
Kwota udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2016 rok wynosi 6.998.571 zł,
udziałów gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono na poziomie 578.800 zł.
Kwota dochodów z tytułu podatku od nieruchomości wynosi 6.910.000 zł, podatku rolnym 795.500 zł, podatku od środków transportowych 209.000 zł.
Dochody własne gminy zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania roku ubiegłego oraz podjętych przez Radę Miejską uchwał w sprawach stawek podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
WYDATKI
Na wydatki budżetu gminy w 2016 roku planuje się kwotę 33.195.015,83 zł;
z której 30.446.015,83 zł to kwota planowanych wydatków bieżących, 2.749.000 zł to kwota planowanych wydatków majątkowych.
Wydatki w poszczególnych działach przedstawione są w tabeli Nr 3 do przedłożonej uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2016 rok.
Największą pozycję stanowią wydatki na oświatę – kwota 12.323.381,02 zł.
Należy tu nadmienić iż kwota subwencji na 2016 r. nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia i pochodne pracowników placówek subwencjonowanych, tj. szkół podstawowych, gimnazjum i liceum. Dopłata do placówek subwencjonowanych z dochodów własnych gminy wynosi 2.636.101 zł.
Znaczną część wydatków przeznacza się na pomoc społeczną.
W kwocie 8.289.754,83 zł zabezpieczone są środki finansowe na wypłatę zasiłków i dodatków mieszkaniowych dla klientów pomocy społecznej zarówno z dotacji celowych (kwota 4.806.076 zł), jak również finansowane ze środków własnych (kwota 1.195.060 zł).
Wszystkie wydatki na zadania statutowe, tj. wydatki związane z utrzymaniem Ośrodka Pomocy w 100% są pokrywane z dochodów własnych gminy.
Wydatki inwestycyjne gminy zaplanowano w kwocie 2.749.000 zł. W 2016 roku gmina będzie realizować omówione na wstępie zadanie modernizacyjne.
Planowany deficyt budżetu na 2016 rok wynosi 1.185.232 zł.
Rozchody na 2016 rok ustalono w łącznej wysokości 818.768 zł jako spłaty wcześniej zaciągniętych kredytów.
Utworzono rezerwę ogólną w wysokości 130.000 złotych i rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe w wysokości 84.000 zł.
Gmina udzieli w bieżącym roku dotacji m.in.:
– dla Samorządowego Zakładu Budżetowego w Żychlinie w kwocie 866.500 zł.
– dla instytucji kultury 1.039.510 zł.
Decyzją Rady Miejskiej w Żychlinie, budżet Gminy na rok 2016 został uchwalony i przyjęty. Przyjęto również pozostałe uchwały zawarte w porządku obrad XVI Sesji Rady Miejskiej w Żychlinie.