Podczas środowej XXVIII Sesji Rady Miejskiej w Żychlinie , która odbyła się 25 stycznia 2017 r. Radni Rady Miejskiej przyjęli projekt uchwały zatwierdzający budżet Gminy Żychlin na 2017 r. Głosowanie odbyło się w obecności 12 radnych z pośród niepełnego 14 osobowego składu. Za przyjęciem budżetu głosowało 11 radnych. Jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Poniżej przedstawiamy prezentację danych budżetowych z krótkim omówieniem przygotowanym na sesję przez Burmistrza Gminy.
„Szanowna Pani Przewodnicząca, Szanowni Państwo Radni, Szanowni Mieszkańcy Gminy Żychlin.
Spotykamy się na dzisiejszej sesji m.in. w sprawie chyba najważniejszej dla samorządu w ciągu roku kalendarzowego, w sprawie projektu uchwały budżetowej samorządu na 2017 rok. Budżet, jest jak wiadomo kluczowym dokumentem dla wszystkich jednostek naszej gminy. Jest dokumentem stanowiącym o zakresie pracy i odzwierciedleniem programu pracy Zarządu Gminy na dany rok. Tradycyjnie przedstawię zebranym najważniejsze elementy składające się na obraz budżetu, wartości dochodów i wydatków.
Najpierw krótki wstęp. Zakończyliśmy dość specyficzny z uwagi na względy organizacyjne rok 2016 bez istotnych zgrzytów, udało się nam zrealizować planowane inwestycje w większej nawet ilości, niż zakładaliśmy. Utrudnienia związane z modernizacją budynku Urzędu nie odcisnęły negatywnego piętna na naszej pracy. Cieszy przede wszystkim, że udało się pozyskać dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych, co w części ułatwia planowanie kolejnych inwestycji.
W tym miejscu dziękuję wszystkim współpracującym z Urzędem oraz mieszkańcom za cierpliwość i wyrozumiałość. Wszelkie uciążliwości za chwilę powinny się zakończyć.
Zmiany zachodzące w sferze społeczno-gospodarczej w Polsce, na skutek decyzji obecnego rządu, wywołują istotne skutki dla samorządów. Najważniejsza zmiana dotyczy reformy systemu oświaty. W tej sferze samorządy, muszą zdać kolejny, ważny egzaminy ze swojej elastyczności, kreatywności i dojrzałości, żeby poradzić sobie z konsekwencjami wprowadzanej w iście ekspresowym tempie dużej reformy.
Korzystając z tej sposobności chcę poinformować Państwa, że kierunek działania gminy, prace związane z przekształceniem systemu szkolnego, będą skutkować przeniesieniem siedziby szkoły podstawowej nr 1 z ulicy 1 Maja do budynku po wygaszanym gimnazjum. Liceum pozostanie na swoim miejscu będąc w przyszłości składową nowego zespołu szkół.
Niestety postulaty środowisk samorządowych i oświatowych oraz części rodziców, nie znalazły uznania, nie wpłynęły na zmianę decyzji o reformie, ani nawet na jej przesunięcie w czasie. W związku z tym, ze wszystkimi utrudnieniami, które napotkamy, uprzedzam, że będziemy potrzebowali dużego zaangażowania szanownej rady w procesach legislacyjnych.
Szanowni Państwo,
Wspominam o tej istotnej zmianie w przestrzeni społecznej gminy, ponieważ jej konsekwencje odczujemy nie tylko w sferze społecznej, ale również w finansowej. Na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie określić dokładnych kosztów, nie mniej jednak przyjmujemy, że dostosowanie obiektów rozpoczniemy w roku bieżącym, żeby rozłożyć wydatki w czasie. Liczymy, że ogółem koszt dostosowania może pochłonąć kwotę rzędu do pół miliona złotych. Optymistycznie rzecz ujmując.
Zwrócę państwa uwagę na inny ważny aspekt wydatkowy, co prawda nie dotyczący bieżącego roku, ale jednak. Zwiększenie liczby uczniów w szkole podstawowej przy ul. Żeromskiego to przeważający argument na rzecz realizacji inwestycji budowy nowej Sali gimnastycznej. W istniejącej małej salce nie zmieszczą się uczniowie tej szkoły, znów jak w latach 80 ćwiczenia będą odbywać się na korytarzach. Problem ten udało się nam zlikwidować w Grabowie, teraz czeka nas wyzwanie w „dwójce”.
Chcemy również ograniczyć do zera, lub do minimum straty w etatach. To dla nas ważne wyzwanie, żeby nauczyciele i pracownicy szkół, nie tracili pracy przez tą reformę.
Pewne zdarzenia ekonomiczne w naszym budżecie pozostają niezmienne. Poważnie traktujemy obowiązki związane z utrzymaniem bezpiecznego poziomu zadłużenia.
Z inwestycjami radzimy sobie przy użyciu środków własnych, kredytów oraz dotacji bezzwrotnych z UE.
Dotychczasowa praktyka, profesjonalne i realistyczne przygotowanie projektów budżetów, pozwala nam na spokojną realizację zadań. Przede wszystkim w zakresie wydatków bieżących, utrzymania ciągłości najważniejszych zadań własnych gminy.
Terminowo realizujemy wszelkie zobowiązania finansowe i pozostajemy wiarygodnym partnerem na lokalnym rynku finansowym.
Szanowni Państwo!
Pozwólcie, że przedstawię kilka najważniejszych założeń budżetu na 2017 rok:
DOCHODY
Kwota planu dochodów na 2017 rok wynosi : 39.534.583,26 zł.
Ogólna kwota dotacji na zadania bieżące gminy w 2017 roku wynosi : 12.459.642,52 zł.
w tym na dofinansowanie zadań własnych gminy : 1.676.786,52 zł.
na realizacje zadań zleconych do realizacji gminie 10.782.856 zł.
Planowana kwota subwencji ogólnej na 2017 rok to kwota 7.532.072 zł, w tym:
- Subwencja oświatowa to kwota5.996.564 zł,
- Subwencja równoważąca to kwota 682.935 zł,
- Subwencja wyrównawcza to kwota 852.573 zł.
Kwota udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2017 rok wynosi 6.939.052zł,
udziałów gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono na poziomie 500.000 zł.
Kwota dochodów z tytułu podatku od nieruchomości wynosi 6.710.000 zł, podatku rolnym 784.101 zł, podatku od środków transportowych 220.391 zł.
WYDATKI
Na wydatki budżetu gminy w 2017 roku planuje się kwotę : 42.092.771,75 zł;
z której 37.036.843,65 zł to kwota planowanych wydatków bieżących,
5.055.928,10 zł to kwota planowanych wydatków majątkowych.
Wydatki w poszczególnych działach przedstawione są w tabeli Nr 3 do przedłożonej uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2017 rok.
Największą pozycję stanowią wydatki na pomoc społeczną (już nie jest to oświata) – kwota 15.473.374 zł. Jest to istotna zmiana odzwierciedlająca zmianę kursu polityki społecznej Państwa. W kwocie wydatkówzabezpieczone są środki finansowe na wypłatę zasiłków i dodatków mieszkaniowych dla klientów pomocy społecznej zarówno z dotacji celowych, jak również finansowane ze środków własnych (kwota 3.194.905 zł). Istotną częścią wydatków są koszty programu 500 plus – 6.180.819 zł.
Znaczną część wydatków przeznacza się oczywiście na oświatę, która zawsze była wiodąca pozycją wydatkową budżetu :11.665.395,01 zł.
Nadmieniam zwyczajowo, że kwota subwencji na 2017 r. nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia i pochodne pracowników placówek subwencjonowanych, tj. szkół podstawowych, gimnazjum i liceum. Dopłata do placówek subwencjonowanych z dochodów własnych gminy wynosi 2.299.288 zł.
Wydatki inwestycyjne gminy zaplanowano w kwocie 5.055.928 zł.
Planujemy zrealizować: wspólnie z powiatem kutnowskim za kwotę 2,5 mln złotych przebudowę ul. Żeromskiego (budżet Gminy Żychlin to 1,25 mln zł), zmodernizować rondo w centrum miasta za kwotę 200 tys. zł., rozpocząć realizację zadania unijnego w zakresie „fotowoltaiki” za kwotę 243 tys. zł (jeśli otrzymamy dotację – decyzje maja zapaść w lipcu br.), wybudować oświetlenie uliczne drogi w sołectwie Pasieka za kwotę ok 20 tys. zł.
Najdroższym zadaniem planowanym w budżecie będzie termomodernizacja Żychlińskiego Domu Kultury. Kwota 3.119.000 zł. Zadanie oczekiwane od lat, obejmie zewnętrzną część obiektu z uwagi na możliwości uzyskania dotacji UE na taki właśnie zakres. Umowa z Urzędem Marszałkowskim jest już podpisana. Dofinansowanie wyniesie ok. 1.076.000 zł.
Planowany deficyt budżetu na 2017 rok wynosi 2.558.188,49 zł.
Gmina udzieli w bieżącym roku dotacji m.in.:
– dla Samorządowego Zakładu Budżetowego w Żychlinie w kwocie 866.500 zł.
– dla instytucji kultury 1.137.670 zł
Szanowna Rado, dziękuję za dotychczasowe wsparcie i oczekuję, że widząc osiągniętą stabilizację finansów publicznych gminy będzie Państwo czynnie z nami współpracować przy realizacji zadań gminy.
Wszelkie sugestie Wysokiej Rady w tym zakresie będziemy analizować, i liczę również na konstruowanie przez Państwa kolejnych wniosków.