Podczas sesji w dniu 24 stycznia Rada Miejska uchwaliła budżet gminy na rok 2013.
Nad przedstawionym przez burmistrza projektem dokumentu, komisje pracowały wspólnie korzystając ze wsparcia skarbnika, burmistrza i jego zastępcy oraz pozostałych pracowników merytorycznych.
W tym momencie mamy do czynienia z jego ostatecznym kształtem, po wprowadzeniu zaproponowanych przez komisje zmian. W czasie prac komisji rady osiągnięto kompromis, a ostateczne propozycje przedstawione przez wiodącą komisję (rozwoju i budżetu) zostały prawie w 100% zaakceptowane przez burmistrza.
Budżet Żychlina jest kluczowym dokumentem dla wszystkich jednostek naszego samorządu i stanowi program pracy Zarządu Gminy na rok 2013.
W czasie sesji, wzorem lat ubiegłych, burmistrz przypomniał, że Rada Miejska i Burmistrz obecnej kadencji działają w zmienionych warunkach prawnych oraz w zmiennych warunkach ekonomicznych. „Na skutek bardzo ważnych zmian zachodzących wokół nas, w sferze prawa i w sferze gospodarczej, samorządy w Polsce, zdają rokrocznie swój egzamin dojrzałości.
Musimy bowiem poradzić sobie z zarządzaniem gminą w czasie recesji, sprawnie wykorzystując skromne zasoby finansowe. Mam świadomość, że nie mówię niczego nowego, a również Państwa decyzje podejmowane przez ostatnie 24 miesiące pokazały, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji. – mówił burmistrz Ambroziak – Ustawowy poziom długu samorządów nie może przekroczyć 60% dochodów ogółem, nasz poziom w chwili obecnej wynosi tylko 18 %.
Z inwestycjami radzimy sobie przy użyciu środków własnych oraz dotacji bezzwrotnych z unii i budżetu państwa. Obecny budżet zaprojektowany jest na dalsze prowadzenie inwestycji przy użyciu środków własnych. Dotychczasowe profesjonalne przygotowanie budżetu pozwala nam na jego spokojną realizację. Przede wszystkim w zakresie wydatków bieżących, utrzymania ciągłości najważniejszych zadań własnych gminy. Terminowo realizujemy wszelkie zobowiązania finansowe i pozostajemy wiarygodnym partnerem na lokalnym rynku finansowym.
Wraz z moimi współpracownikami sukcesywnie uczymy się dobrych praktyk i metod postępowania w nowych realiach gospodarczych i przystosowujemy samorząd do funkcjonowania w tym, coraz trudniejszym czasie.”
Dzięki zapobiegliwości samorządowców, w naszej gminie udaje się sukcesywnie poprawiać wskaźniki finansowe zawarte w ustawie o finansach publicznych. W poprzednim roku w pozytywnej opinii RIO znajdowało się ostrzeżenie, że w 2014 roku wskaźnik dopuszczalny zbliża się zbytnio do bezpiecznej granicy. Jak widać po wynikach roku 2012 i budżecie lat kolejnych zagrożenie to zostało zlikwidowane.
Przygotowania przynoszą w roku 2013 rezultaty w zakresie inwestycyjnym. W tym zakresie planowane są wydatki na kwotę ponad 2,2 mln złotych. Przyniesie to dalszą poprawę jakościową w zakresie użytkowania obiektów oświaty, sportu, rekreacji, infrastruktury technicznej i drogowej, czy też infrastruktury centrotwórczej.
„Oczywiście nadal w wielu sferach musimy definiować i wypracowywać metody pozyskiwania oszczędności. Każdy kierownik we wszystkich gminnych jednostkach, musi każdą złotówkę dwa razy obejrzeć przed jej wydaniem.” – podkreślił burmistrz dziękując również za dotychczasowe wsparcie i wyraził nadzieję na dalszą poprawę sytuacji i współpracę przy realizacji zadań gminy.
Następnie w swoim wystąpieniu burmistrz przedstawił najważniejsze założenia budżetu na 2013 rok.
DOCHODY
Kwota planu dochodów na 2013 rok została ustalona na podstawie przewidywanego wykonania roku ubiegłego oraz informacji zawartych w pismach Ministerstwa Finansów, Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego i Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Skierniewicach i wynosi
29.115.304,63 zł.
Ogólna kwota dotacji na zadania bieżące gminy w 2013 roku wynosi
5.012.593 zł,
w tym na dofinansowanie zadań własnych gminy
1.478.322 zł,
na realizacje zadań zleconych do realizacji gminie 3.534.271 zł.
Planowana kwota subwencji ogólnej na 2013 rok to kwota 6.808.128 zł, w tym:
- Subwencja oświatowa to kwota 5.247.578 zł,
- Subwencja równoważąca to kwota 495.037 zł,
- Subwencja wyrównawcza to kwota 1.065.513 zł.
Kwota udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2013 rok wynosi 5.441.095 zł, udziałów gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono na poziomie 800.000 zł. Kwota dochodów z tytułu podatku od nieruchomości wynosi 6.405.000 zł, podatku rolnym 695.435 zł, podatku od środków transportowych 172.347 zł.
Dochody własne gminy zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania roku ubiegłego oraz podjętych przez Radę Miejską uchwał w sprawach stawek podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
WYDATKI
Na wydatki budżetu gminy w 2013 roku planuje się kwotę
28.184.913,63 zł;
z której 25.915.304,63 zł to kwota planowanych wydatków bieżących,
2.269.609 zł to kwota planowanych wydatków majątkowych.
Wydatki w poszczególnych działach przedstawione są w tabeli Nr 3 do przedłożonej uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2013 rok.
Największą pozycję stanowią wydatki na oświatę – kwota 11.032.131 zł.
Należy tu nadmienić iż kwota subwencji na 2013 r. nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia i pochodne pracowników placówek subwencjonowanych, tj. szkół podstawowych, gimnazjum i liceum. Dopłata do placówek subwencjonowanych z dochodów własnych gminy wynosi 2.732.910 zł.
Znaczną część wydatków przeznacza się na pomoc społeczną.
W kwocie 6.890.599,63 zł zabezpieczone są środki finansowe na wypłatę zasiłków i dodatków mieszkaniowych dla klientów pomocy społecznej zarówno z dotacji celowych (kwota 4.689.155 zł), jak również finansowane ze środków własnych (kwota 2.201.444,63 zł).
Podobnie jak w przypadku wynagrodzeń dla pracowników oświaty – od bieżącego roku gmina finansuje z dochodów własnych płace pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, na pokrycie których do 2010 roku przychodziła dotacja z Urzędu Wojewódzkiego.
Wszystkie wydatki na zadania statutowe, tj. wydatki związane z utrzymaniem Ośrodka Pomocy w 100% są pokrywane z dochodów własnych gminy.
Na zadania z zakresu administracji publicznej w 2013 roku proponuje się przeznaczyć kwotę 3.295.506 zł, w tym na wydatki biura rady to kwota 141.391 zł, na wydatki Urzędu kwotę 2.236.737 zł, w tym na wynagrodzenia i pochodne kwotę 1.767.106 zł, na zadania z zakresu promocji gminy kwotę 73.369 zł i pozostałą działalność – kwotę 723.488 zł.
Wydatki inwestycyjne gminy zaplanowano w kwocie 2.269.609 zł. W 2013 roku gmina będzie realizować między innymi:
- w zakresie sportu i rekreacji planujemy modernizację stadionu miejskiego i budowę terenu rekreacyjnego
- w zakresie oświaty realizowane będą modernizacje obiektów szkolnych
- w zakresie infrastruktury modernizowane będą drogi gminne i chodniki oraz wybudowany zostanie nowy odcinek wodociągu
- w zakresie kultury modernizowany będzie budynek ŻDK, świetlicy w Śleszynie i biblioteki w Żychlinie,
- w zakresie administracji planujemy zmodernizować z uwagi na zły stan techniczny obiekt urzędu gminy
- w zakresie usług zakładu komunalnego planujemy zakup autobusu i modernizację budynków komunalnych
Nadwyżka budżetu
Planowana nadwyżka budżetu na 2013 rok wynosi 930.391 zł.
Rozchody na 2013 rok ustalono w łącznej wysokości 930.391 zł jako spłaty wcześniej zaciągniętych kredytów.
Utworzono rezerwę ogólną w wysokości 93.000 złotych i rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe w wysokości 73.272 zł.
Gmina udzieli w bieżącym roku dotacji m.in.:
– dla Samorządowego Zakładu Budżetowego w Żychlinie w kwocie 1.396.152 zł.
– dla instytucji kultury 972.420 zł
Na zakończenie burmistrz Ambroziak dodał:
„Podsumowując chciałbym prosić Wysoką Radę o akceptację projektu budżetu naszej gminy i dalszą współpracę, żeby ten rok, który traktujemy jako rok przygotowawczy mógł nam w kolejnych latach kadencji umożliwić dalsze sprawne funkcjonowanie
i prowadzenie nowych inwestycji”